חדשות

"איכילוב": ניתוח מורכב להעברת עצבים לתיקון עצב פגוע

ד"ר יובל שפירא, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית ומנהל היחידה לשחזור עצבים פריפריאליים ב"איכילוב", מסביר על התיקון הכירורגי העדין המאפשר לפצועי גפיים לחזור לרמת תפקוד דומה לזו שלפני הפציעה

ד"ר יובל שפירא, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית ב"איכילוב". צילום: ליאור צור/ דוברות ביה"ח

השחקן ידין גלמן נפצע ב-7 באוקטובר כשהגיע עם הכוחות הראשונים לקיבוץ בארי. הוא עבר סדרת ניתוחים במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב ובהם ניתוח מורכב, שכלל העברת עצבים, במטרה לשפר את תפקוד הזרוע שנפגעה קשה.

לדברי ד"ר יובל שפירא, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית ומנהל היחידה לשחזור עצבים פריפריאליים ב"איכילוב", שניתח את ידין, "המערך הנוירוכירורגי ב'איכילוב' מרכז את מרבית ניתוחי העצבים באזורים פריפריים המבוצעים בארץ. בתקופה האחרונה אנחנו מטפלים בחיילים רבים שנפצעו, חלקם זקוקים להתערבות ניתוחית וידין הוא אחד מהם. הוא נפגע בגפיים העליונים, באזור הכתף. למעשה, נפגע שם עצב של השרירים שמכופפים את המרפק".

תיקון העצב הפגוע התאפשר רק לאחר תקופת החלמה של הכתף שארכה כשבועיים. ידין נפגע מקליע וספג פגיעה משמעותית בכתף, וכל הרקמות שמסביבה התרסקו.

"היה צריך להמתין כדי לאפשר לאזור הפגיעה להחלים כדי שהמקום לא יזדהם", מסביר ד"ר שפירא. "כשהתאפשר, לאחר תיקון השריר שנפגע, בחנו את האזור וגילינו שיש פגיעה משמעותית בעצב שתורם לכיפוף המרפק. היה לו מחסור משמעותי בעצב שהצריך תיקון יחסית מסובך.

"במהלך הניתוח, למעשה ביצענו העברה של עצב ממיקום אחר בזרוע, שאחראי על תפקוד מסוים (הפעלת שרירים בכף היד), לקחנו ממנו חלק קטן וחיברנו אותו לעצב הפגוע שמכופף את המרפק. המטרה היתה שעם הזמן, המוח ילמד לקבל את הפקודה המתאימה, וידין יוכל לחזור ולכופף את המרפק".

במצבים שבהם מתרחשות פגיעות מורכבות בגפיים העליונות, הטיפול נעשה בשיתוף פעולה עם מחלקת אורתופדיה של היד, בהנהלת ד"ר תמיר פריטש.

"כיום", אומר ד"ר שפירא, "יש אפשרויות שונות לתיקון עצב שנפגע, הנקבעות בהתאם לעצב ולתפקוד שלו. יש מקרים שבהם העצב תפוס ברקמה צלקתית ומשחררים אותו ממנה, ולעתים העצב ממש נחתך, ואז בחלק מהמקרים אפשר לכרות את הקטע החתוך ולשחזר אותו באמצעות עצב אחר בגוף. הפציעות הן מגוונות – הן יכולות להיות טראומטיות, כמו במקרה של ידין, או אפילו כאלו שנגרמות מגידולים, שפירים או ממאירים וכן עקב פתולוגיות כירורגיות אחרות.

"אם יש פגיעה בעצב מוטורי שמפעיל שריר – השריר יהיה חלש או פגוע והתפקוד ייפגע. אם מדובר בעצב תחושתי – זה עלול לגרום לתחושת הירדמות ובהמשך לתסמונת כאב שנגרמת כתוצאה מפגיעה בעצב הגורם לכאבים.

"מדובר בתיקון מאוד עדין, שנעשה תחת מיקרוסקופ. המטופל נמצא עם סד או מגבלה מסוימת במשך מספר חודשים. לאחר שהאזור מתחיל להחלים, הוא נדרש להקפיד על תרגילי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. צריך להבין", אומר ד"ר שפירא, "שמדובר בתהליך שעשוי לקחת מספר חודשים ואף למעלה משנה. העצב מתחיל לגדול מחדש והסיבים של העצב שחיברנו מגיעים לשריר בסופו של דבר".

לדבריו, תיקון כירורגי מסוג הזה לרוב מאפשר למטופל לחזור לרמת תפקוד דומה לזו שלפני הפציעה, אם כי ההחלמה אינה מושלמת. "זה מאוד תלוי באזור שנפגע, בניתוח, במידת ההתאוששות של העצב ולא פחות – במידת ההשקעה של המטופל בתרגול הפזיותרפי, שלו חשיבות רבה".

נושאים קשורים:  ד"ר יובל שפירא,  ניתוח להעברת עצבים,  חדשות,  איכילוב,  פצועי מלחמה,  פגיעת גפיים
תגובות