חדשות

בדרך לנובל? ממציאי ה-OCT זכו בפרס לסקר היוקרתי

ממציאי שיטת ההדמיה האופטית זכו בפרס לסקר למחקר רפואי קליני לשנת 2023, שנחשב לפרס ה"מנבא" זכייה בנובל | "עשו התקדמות משמעותית בהבנה, אבחון, טיפול, ריפוי ומניעה של מחלות", נכתב בהכרזה על הפרס

OCT. בדיקת הדמיה של רשתית העין. צילום: שאטרסטוק

שלושת הממציאים השותפים של ה-OCT - Optical coherence tomography, טומוגרפיה אופטית קוהרנטית (או "הדמיה אופטית קוהרנטית"), ג'יימס פוג'ימוטו ואריק סוונסון מ-MIT, ודיוויד הואנג, פרופסור לרפואת עיניים באוניברסיטת אורגון, הם הזוכים בפרס לסקר-דהבאקי למחקר רפואי קליני לשנת 2023, לפי הכרזת קרן לסקר. הפרס נחשב ל"מנבא" זכייה בנובל, כשרבים מזוכיו זכו בפרס נובל.

שיטת ההדמיה האופטית קוהרנטית מבוססת על אינטרפרומטריה ופיזור של גלי אור בתחום האינפרא אדום. בעזרתה, ניתן להפיק תמונות תלת מימדיות באיכות גבוהה של רקמות ביולוגיות. אחד השימושים הנפוצים והוותיקים בה היא בדיקה הדמיה של רשתית העין.

פרס לסקר  (Lasker Award) הוא פרס שניתן מדי שנה מאז 1946  לאנשים חיים שתרמו משמעותית למדעי הרפואה או לכאלה ששירתו את הציבור לקידום הרפואה. 76 חתני פרס לסקר זכו בפרס נובל.

בהכרזה על הענקת הפרס נאמר כי "טכנולוגיה זו כוללת שימוש בקרני אור כדי להדגים מבנים מיקרוסקופיים ברקמות הגוף כגון הרשתית. היכולת ליצור ללא כאב סריקות חתך רוחב ברזולוציה גבוהה של הארכיטקטורה הפנימית של העין בזמן אמת וללא מגע פיזי היא חסרת תקדים, וה-OCT חולל מהפכה ברפואת העיניים בכך שאפשר לרופאים לאבחן במהירות ולאחר מכן לטפל במחלות של הרשתית הפוגעות בראייה, ובכך להציל את ראייתם של מיליונים".

עוד הוסיפו בהכרזה כי "השימוש הרפואי ב-OCT מתרחב כעת, במיוחד כיוון שמהנדסים משלבים את הטכנולוגיה בבדיקות אחרות שיכולות להיכנס למערכת כלי הדם ולמיקרוסקופים כירורגיים ומכשירים אחרים".

נושאים קשורים:  פרס לסקר,  חדשות,  OCT,  טכנולוגיה רפואית,  רפואת עיניים
תגובות
אנונימי/ת
13.10.2023, 06:18

הכי ראוי שיש