דעות

האמת כולה: אין די רופאים למימוש תכנית קיצור התורנויות בפריפריה!

בהפעלת מתכונת העבודה החדשה של המתמחים, אנחנו צועדים בעיניים פקוחות להרס מערכת הבריאות הציבורית בפריפריה: מנהלי המחלקות הפנימיות לא מצליחים לאייש תקנים שהתקבלו לכאורה והחולים ייפגעו

אשפוז במחלקה פנימית. צילום: איגוד הפנימאים

בסוף השבוע הקרוב, ב-1 בספטמבר, תעבורנה המחלקות הפנימיות בבתי החולים בפריפריה (בצפת ובנהריה, בטבריה, בנצרת ובעפולה, באשקלון ובבאר שבע) לעבוד, בהתאם לצו ממשלתי ראוי וחשוב, במתכונת של הפחתת שעות תורנויות המתמחים.

כיו"ר איגוד הפנימאים, המייצג את ראשי האיגוד לרפואה פנימית, מנהלי מחלקות פנימיות בבתי חולים, אני מבקש לחשוף בפניכם את האמת, אשר ראשי מערכת הבריאות ומנהלי בתי החולים מתחמקים מלספרה לציבור: בהפעלת מתכונת העבודה החדשה של המתמחים, אנחנו צועדים בעיניים פקוחות לקראת הרס מערכת הבריאות הציבורית בפריפריה של מדינת ישראל.

מצד אחד, קיצור שעות התורנויות הוא מהלך חיובי, אשר ישפר את איכות חיי המתמחים שלנו. כולנו זוכרים את הימים בהם בילינו כמתמחים במשמרות ארוכות, שוחקות ומתישות. מצד שני, הפעלת מתכונת העבודה החדשה דורשת תגבור כוח אדם, שכן קיצור שעות התורנויות יביא בהכרח לירידה משמעותית במספרי הרופאים המתמחים במחלקות בשעות הבוקר, בהן נעשית מרבית העשייה הרפואית, ויביא לפגיעה קשה בציבור החולים.

כאשר החליטו להתחיל את קיצור תורנויות המתמחים בבתי החולים בפריפריה, התקווה היתה למשוך יותר מתמחים לצפון ולדרום, מחוץ ל"מדינת תל אביב", אלא שזה לא מצליח עד כה

במקביל, גם איכות ההכשרה של המתמחים, דור העתיד, תיפגע. ככל שיהיו פחות זמן במחלקות, יקוצץ נסיונם וזמן החשיפה שלהם, וספק אם נצליח להבטיח שיהיה להם הניסיון ההכרחי כדי לצמוח כרופאים מומחים ואיכותיים בעתיד.

בשלב זה אין די רופאים למימוש תכנית קיצור שעות התורנויות בפריפריה! כיום אין במחלקות הפנימיות בבתי החולים די רופאים.
אמנם לקובעי המדיניות היה רצון טוב, כאשר החליטו להתחיל את קיצור תורנויות המתמחים בבתי החולים בפריפריה. התקווה היתה למשוך יותר מתמחים לצפון ולדרום, מחוץ ל"מדינת תל אביב", אלא שזה לא מצליח עד כה.

סבבי הבוקר במחלקות יתקצרו, לא יתאפשר לעבור על תיקים של חולים מורכבים, צפויות טעויות אנוש בשל עלייה בעומס העבודה, תידחנה החלטות בעניין בדיקות רפואיות לחולים ופעילות בית החולים תשובש בשל עיכובים. לא ייוותר גם זמן לשיחה עם המטופלים ובני המשפחה

לדאבוננו, אין די מועמדים מתאימים בנמצא, ומנהלי המחלקות הפנימיות בצפת ובנהריה, בטבריה ובעפולה, באשקלון ובבאר שבע, לא מצליחים לאייש את התקנים שהתקבלו לכאורה. במקום 12 מתמחים בכל מחלקה פנימית (כפי שנקבע על ידי מקבלי ההחלטות כמספר ראוי), יש בהן בממוצע בין שישה עד שמונה מתמחים בלבד, כ-75%-50% מהתקינה המומלצת.

מה יקרה מ-1 בספטמבר?   

מניתוח סידור העבודה העתידי של המחלקות בהן יחול השינוי, עולה תמונה עגומה: בבקרים יעבדו בממוצע רק שניים עד ארבעה מתמחים במחלקה. כלומר, המתמחים יהיו רק בשליש מימי החודש במחלקה, דבר שיפגע ברציפות הטיפול. אין בכך די כדי להעניק שירות רפואי הולם למאושפזים. סבבי הבוקר במחלקות יתקצרו, לא יתאפשר לעבור על תיקים רפואיים של חולים מורכבים, צפויות טעויות אנוש בשל עלייה בעומס העבודה במערכת (שממילא אין לה אח ורע בעולם המערבי). תידחנה החלטות בעניין בדיקות רפואיות לחולים ופעילות בית החולים תשובש בשל עיכובים. לא ייוותר גם זמן לשיחה עם המטופלים ובני המשפחה.

בשורה התחתונה: הציבור ביישובי הפריפריה יזכה לרפואה עוד פחות טובה מזו שניתנת כיום. אנו יודעים זה שנים שאיכות הרפואה ונגישותה של הרפואה הישראלית שונה בין המרכז לבין הפריפריה של מדינת ישראל, ותהליך זה יביא להקצנה נוספת במציאות עגומה זו.

מי שמכריזים על כך שהמחלקות הפנימיות בפריפריה מסוגלות להפחית את מספר המתמחים ביומיום ולעמוד בעקרונות של מתן שירות רפואי סביר, לא ביקרו בבתי החולים ובמחלקות אלו אלא ניזונים מטבלאות

נתונים אלה עברו למשרדי הבריאות והאוצר, אלא שלא זכו לעניות דעתנו להתייחסות ראויה. במשרד הבריאות מבטיחים שבקרוב יגיעו תקציבים ותקנים, שיצטרפו עוד מתמחים ושבינתיים אפשר כבר להתחיל לקצר תורנויות. אלו הבטחות שווא. אין כמונו מנוסים בוועדות, בהבטחות ובהיעדר מימושן. המערכת הרפואית הישראלית סובלות מ"הרעבה" מתמשכת ולאור התקציבים הצפויים - מצב זה לא ישתנה!

מי שמכריזים על כך שהמחלקות הפנימיות בפריפריה מסוגלות להפחית את מספר המתמחים ביומיום ולעמוד בעקרונות של מתן שירות רפואי סביר, לא ביקרו בבתי החולים ובמחלקות אלו אלא ניזונים מטבלאות ונתוני מחשב. מספיק עם הסיסמאות.

כבר היום אין נוכחות מספקת של רופאים במחלקות. הנהלות בתי החולים לא מצליחות לאייש את התקנים שקיבלו, וברור לנו כי תנאי השירות הירודים כבר היום, יתגברו.

הגם שאנו תומכים בקיצור תורנויות המתמחים שלנו, שהם ילדי טיפוחינו, ההיערכות לצערנו רשלנית, ואינה נוגעת בפתרון סוגיות השורש. לא ניתן לפתור פערים כה גדולים במגע קסם, מבלי לבצע עבודת חריש עומק, הפעם לא יהיה די ב"קוסמטיקה".

לסיכום, אנו, ראשי האיגוד לרפואה פנימית, מנהלי מחלקות פנימיות בבתי החולים, חשים חובה מוסרית וערכית להבהיר לציבור הישראלי ובפרט לתושבי הפריפריה, שאין המערכת בשלה לשינוי ושצפוי נזק כבד לבריאות העם במקומות אלה.

קברניטי המערכת, אנא עיצרו, הכינו את הדרוש ורק אז הביאו לציבור תכנית סדורה. אנו מתריעים באופן הברור ביותר שאין זה המצב כעת. אל תפגעו עוד באוכלוסיה הסובלת מאפליה כבר כיום!

הכותבים הם פרופ' אבישי אליס, יו"ר איגוד לרפואה פנימית; ד"ר חפצי גרין, מזכירת האיגוד; פרופ' הווארד עמיטל, גזבר האיגוד   

נושאים קשורים:  דעות,  פרופ' אבישי אליס,  מחלקות פנימיות,  מתמחים,  קיצור תורנויות,  פריפריה
תגובות
אנונימי/ת
27.08.2023, 22:16

למחלקות פנימיות רבות מגיעים מתמחים לרוטציה ממקצועות אחרים , למשל רופאי משפחה מגיעים לשנה שלמה . יש להתייחס אליהם כמתמחים של המחלקה . כולל כל התורנויות המלאות ואז במקרים רבים יושלמו הפערים.

אנונימי/ת
28.08.2023, 20:04

האמת כולה?? מספיק עם השקר הזה שאין מספיק רופאים. אין מספיק תקנים! על כל תקן שמתפנה בפנימית (כן כן גם בפריפריה!) אנחנו מקבלים למכרז כ 20 מועמדים! ונאלצים לשלוח 19 מהם להמשיך לחפש את עצמם.

אנונימי/ת
28.08.2023, 20:06

עצוב לגלות כמה האיגוד עיוור לתנאים בפריפריה. עשרות רופאים נשלחים לביתם כי אין תקנים. הגיע הזמן שתגיעו ותראו את המציאות.

אנונימי/ת
28.08.2023, 21:19

תמשיכו לנסר הענף עליו כולםן אתם יושבים. לא יירחק היום ורופאים מהודו ומרוקו יציפו את בתי החולים.. חכו. אני כבר הצטרפתי "אתה רוצה לדעת מאיין ההודית ומרוקאית שלי"

אנונימי/ת
29.08.2023, 09:09

כמויות השקרים והעיוורון של דור הדינוזאורים הזה ברפואה היא פשוט mind boggling