קורונה בישראל

מנהלי הפנימיות: "פתיחה מחודשת של מחלקות הקורונה תביא לקטסטרופה"

עם דרישת משרד הבריאות לפתוח מחדש מחלקות קורונה, טוענים באיגוד לרפואה פנימית: "מסקנות ועדת דו"ח טור־כספא לא יושמו, הפנימיות נמצאות כבר בתפוסה של מעל 100% - נראה שוב חולים במסדרונות"

הקשיש המתין תשעה חודשים לניתוח. אילוסטרציה

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, תקיים מחר (ג') דיון מיוחד על מצוקת האשפוז במחלקות הפנימיות. לקראת הדיון, שלושה מנהלי מחלקות פנימיות הביעו דאגה מהשפעת ההתפשטות המחודשת של מגיפת הקורונה על תפקודן של הפנימיות. השלושה – יו"ר האיגוד לרופאה פנימית, פרופ' אבישי אליס מ"בילינסון", פרופ' ריימונד פרח מ"זיו" ופרופ' אהוד גרוסמן מ"שיבא" - אמרו בראיון לכתב ynet אדיר ינקו, שכבר עתה מחלקות רבות נמצאות בתפוסה של מעל 100%. באיגוד לרפואה פנימית, כך מדווח העיתון, מתוכננת מחאה: "שיאה יהיה סירוב לאשפז חולים נוספים במחלקות שבהן התפוסה תגיע ל-110%".

יש לציין כי עברה שנה מאז שפורסמו מסקנות ועדת טור-כספא שבחנה את מצבן של הפנימיות ובין ההמלצות שהגישה: בכל מחלקה יהיו לא יותר מ-38 מאושפזים, בכל מחלקה יהיו לפחות 16 רופאים בתקן ויש להוסיף עוד תקנים. אלא שבפועל לא נעשה דבר.

בתוך כך ולנוכח זינוק במספר המאומתים לנגיף והחשש מפני "גל שני", הורה אתמול (ב') משרד הבריאות לבתי החולים להיערך לפתיחה מיידית של מחלקות הקורונה שנסגרו כאשר הסתמנה מגמת דעיכה במגיפה. מנהלי הפנימיות הביעו חשש כי פתיחתן מחדש של מחלקות הקורונה תבוא על חשבון המחלקות הפנימיות בכל הנוגע לכוח אדם שיופנה אליהן בעוד בתי החולים חוזרים לפעילות מלאה רגילה. לדבריהם, ניכרת כבר עלייה משמעותית במספר המאושפזים בעיקר בפנימיות, וכל זאת עוד לפני תחלואת החורף והשפעת העונתית שמוסיפות עומסים על אותן מחלקות.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "אם לא יוסיפו תקנים לפנימיות ויגיע החורף - שוב יהיו מאושפזים במסדרונות"

פרופ' אליס אמר: "פתיחת מחלקות קורונה תגרום לכך שהתפוסה בפנימיות תעלה עוד יותר משום שיהיו פחות מיטות לקליטת חולים. המצב הזה מעורר דאגה. אנחנו רק בקיץ ועדיין בלי תחלואת החורף - מה שמרמז שאנחנו צפויים לחורף קשה שבעתיים ממה שהיה. כלום לא השתנה בפנימיות מאז שפורסם דו"ח טור־כספא. קבלת תקנים נוספים לא היתה מסודרת אלא ספורדית. אם לא יוסיפו תקנים לפנימיות ויגיע החורף - שוב יהיו מאושפזים במסדרונות. אם הקורונה לא הצליחה לשכנע בדבר חשיבות המחלקות הפנימיות, אז מה עוד אפשר להגיד? הרי מי שיטפל בחולים ובמונשמים הם הפנימאים".

פרופ' ריימונד פרח. "אני לא יודע איך נתמודד עם הכל" (צילום: "זיו")

פרופ' פרח אמר: "אנחנו בתת תקן. יש מחסור ברופאים בעוד עלינו לפתוח מחלקות לקורונה. עם פתיחת אולמות האירועים עולה חשש גדול בעיקר מהתפרצות הקורונה במגזר הערבי. אני לא יודע איך נתמודד עם הכל".

פרופ' גרוסמן, מנהל החטיבה הפנימית ב"שיבא": "כבר עתה המחלקות הפנימיות בתפוסה מלאה, בניגוד למה שהיה בתחילת הקורונה בגל הראשון. הקצאת מיטות למחלקות קורונה תביא לכך שהרבה חולים יהיו במסדרון - וזה כמובן בלי החורף. הולכת להיות קטסטרופה ואני מאוד מקווה שזה לא יקרה. אם יקרה, אז שתהיה לפחות חלוקה ארצית שווה יותר: לא יכול להיות שהעומס ייפול על בית חולים אחד או שניים, כי אנחנו לא נעמוד בזה. צריך ויסות ארצי של החולים".

פרופ' אהוד גרוסמן. "תלינו תקוות במסקנות הוועדה אבל שום דבר לא השתנה"

עוד אמר פרופ' גרוסמן: "תלינו תקוות במסקנות הוועדה (טור-כספא) אבל ראינו אפס התייחסות, התעלמות מוחלטת. לא קיבלנו תקנים צבועים לטובת הפנימיות. למעשה, שום דבר לא השתנה ממה שהיה לפני תשעה חודשים".

משרד הבריאות מסר בתגובה: "פתיחת מחלקות הקורונה נעשית לפי תכנית סדורה. ניתנו לבתי החולים תוספות כוח אדם. במקביל אנו ממשיכים לקדם את יישום מסקנות ועדת טור־כספא".

נושאים קשורים:  פרופ' אהוד גרוסמן,  פרופ' אבישי אליס,  פרופ' ריימונד פרח,  מחלקות פנימיות,  מחלקות קורונה,  קורונה,  אשפוז במסדרון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.06.2020, 20:54

אל תקבלו חולים! תוך 3 ימים יש תקנים.

אנונימי/ת
28.06.2020, 08:13

אני בטוח שעם פתיחתהמחלקות יהיו אלפי תקנים לרופאים בדיוק כמו קודם...