קורונה בישראל

רופאי בריאות הציבור: לשימוש במסיכת פה-אף יש פוטנציאל לנזק

באיגוד רופאי הציבור מטילים ספק ביעילות ההנחיה לציבור לחבוש מסיכות ותובעים ממשרד הבריאות לפרסם את חוות הדעת המקצועית העומדת בבסיס ההחלטה

הנחיית משרד הבריאות לחבוש מסיכות. יותר נזק מתועלת? צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

לאחר שאמש (ד') פורסמה על ידי משרד הבריאות הנחיה ללבוש מסיכות פה-אף במרחב הציבורי, הגיב על כך הבוקר ועד איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית בהודעה שהופצה לתקשורת: "יש לשקול האם לחייב מסיכות במרחב הציבורי מאחר שקיימת אי ודאות מדעית לגבי הכדאיות וכן שבצד התועלת הפוטנציאלית, שימוש לא נכון במסיכה עלול לגרום יותר נזק מתועלת".

בהנחיית משרד הבריאות נאמר כי "מסיכת פה-אף מקטינה מאוד את הסיכון להדביק ולהידבק. היא מונעת פליטת נתז טיפתי, מונעת מנתז טיפתי להגיע לפה ולאף. המסיכה מגנה על מי שעוטה אותה וגם על מי שקרוב אליו. כאשר נשא הנגיף פוגש אדם אחר – אם שניהם לובשים מסיכת פה-אף - ההגנה מפני הדבקה כפולה ומכופלת".

מסמך ההנחיות כולל הדרכה כיצד לחבוש את המסיכה והיכן. בבית, עם המשפחה הגרעינית אין צורך להשתמש במסיכה. גם לא בעבודה בחדר בודד. המסמך מפרט את סוגי המסיכות שמתאימות לאוכלוסיה הכללית ואילו שאינן מיועדות לציבור אלא רק לקהילה הרפואית. כמו כן באילו מסיכות ניתן להשתמש בשימוש חוזר וכיצד לנהוג כדי להשמישן מחדש. כמו כן כוללת ההנחיה הדרכה לגבי מסיכה מאולתרת מבד, תוצרת בית.

איגוד רופאי בריאות הציבור הזהיר, כאמור, מפני שימוש חוזר המסכן את המשתמש וגם שמסיכה איננה תחליף לריחוק פיזי ולשמירה על כללי היגיינה אישית. האיגוד תובע לפרסם את חוות הדעת המקצועית העומדת בבסיס ההחלטה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מסיכות,  משרד הבריאות,  הנחיות משרד הבריאות,  קורונה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
02.04.2020, 19:14

חוסר ההיכרות של הציבור הרחב עם כיסוי הפנים גורם לכך שאנשים נוגעיםמסיטים את הכיסוי כל הזמן, מה שעלול לזרז את ההדבקה במקרה שנגעו קודם במשטח נגוע, לפי הפרסום של ארגון הבריאות העולמי, הוירוס אינו מדבק כאירוסול כך שככל הנראה תפוצת ההדבקה לא נובעת משאיפת הנגיף (הדבקה טיפטית ישירה לא מצויה בפרט כעת ששומרים על הרחקה מאדם לאדם), אלא ממגע יד-פהאףעין.
הנתונים ממדינות אסיה שבהם אחוזי ההדבקה נמוכים, אינם תלויים להבנתי רק בחבישת המסיכה, אלא בכך שהם כבר רגילים לכך ואינם נוגעים בה.
בקיצור, יותר נזק מתועלת.

06.04.2020, 12:44

המטרה להגן על האחרים מפני טיפות רוק כך שלא רלונטי מה שכתבת.
מצד שני הרבה משתמשים במסיכות עם הפקק הקטן- בפקק הזה יש גומיה שדרכה נפלט כל האויר החוצה ללא סינון , המסיכות האלה לא מגינות על האחרים מפני הרוק של המשתמש בהן ולכן צריך להסביר לציבור שלא להשתמש בהן. (ראיתי גם רופאים שמשתמשים בהן)

אנונימי/ת
06.04.2020, 14:34

שים לב מה הוא כתב, שבעקבות שמירת המרחק אין חשש להדבקה באמצעות רסס רוק, ונותרה רק האפשרות של ההדבקה על ידי מגע במשטחים ובמסכה, אותי למדו שהכלל הראשון ברפואה הוא: Primum non nocere.

אנונימי/ת
03.04.2020, 10:11

שוב ושוב, איגוד רופאי בריאות הציבור מנסה לקנות לעצמו רלוונטיות.

אנונימי/ת
03.04.2020, 10:44

בכל מה שיומלץ יש ספקות.
גם אם המסיכות לא יתנו הגנה מליאה, הם יתנו הגנה מסויימת. פרופ' אדרקה בדק ופרסם זאת והציג בפני משרד הבריאות, וכך התקבלה ההחלטה.
זו הדרך להביע דיעה-בפני מקבלי ההחלטות.
באמת נמאס וממש מקומם לשמוע שוב ושוב ביקורת בתקשורת של האיגוד לבריאות הציבור. זה פוגע באמון הציבור בכל המערכת הרפואית. אם יש המלצה של משרד הבריאות-יש לקיימה.
מספיק עם הפניות לתקשורת עם ביקורת. פרסום זה לא עושה טוב לאיגוד לבריאות הציבור

אנונימי/ת
03.04.2020, 10:46

רופאי בריאות הציבור אינם מטפלים בחולים כלל ואינם מייעצים לחולים פרטניים, ולכן יש להם זמן לביקורת. זה מה שהם עושים.

04.04.2020, 12:06

למעשה כל מי שלא מטפל מרוב שיעמום עסוק בביקורת

אנונימי/ת
03.04.2020, 10:47

צודקים, הצעות וביקורת יש להשמיע בפני מקבלי ההחלטות במשרד הבריאות, לא בתקשורת!!!

אנונימי/ת
03.04.2020, 10:55

נכון, הצעות וביקורת - בדיונים פנימיים, לא דרך התקשורת

03.04.2020, 12:21

מסכות מהוות בולם ראשוני ראשון במעלה באזור רווי וירוסים. ודאי שאנן אטומות לחלוטין שכן אז לא היה ניתן לנשום איתן, אך עדיין הן אינן מאפשרות לחלקיקי רוק נגוע לעבור אותן. יחד עם זאת, מיד ביציאה מאזורי סיכון יש להוריד אותן בזהירות ללא מגע בחלקן החיצון ולזרוק אותן לפחי אשפה או לשים אותן בשקיות ניילון ייחודיות ואותן לזרוק לפח. הכניסה לאוטו ולבית אינה מחייבת. כמובן, חבישת המסכות. שוב: יש להדגיש את חשיבות החד-פעמיות של המסכות!

אנונימי/ת
03.04.2020, 12:58

אם אתה כבר מדגיש את חשיבות החד-פעמיות של המסכות, אולי גם תאמר מהיכן נוכל להשיג כמות כזאת של מסכות?
מדבריך ניתן להבין שצורכים לפחות אחת ליום לאדם בוגר.

אנונימי/ת
04.04.2020, 12:39

ואף למעלה מכך - אפילו בבתי החולים עצמם אין יותר ממסכה אחת כירורגית ליום לבן אדם - אז על מי אתם עובדים ? ההנחיות משתנות לפי נגישות המוצרים. אחרי שבוע של ניתוחי אונקולוגיה ראש צוואר אינטנסיבים במסיכה רגילה לגמרי, פתאום השבוע יצאה הנחיה שבעצם כן חשוב להתמגן עם N95 ומשקף. כנראה שלפתע הגיע משלוח....
אז על מי אמורים לסמוך ? מי באמת יודע ? איפה המחקר שאומר מה האינוקולום ? וכמה המסיכות חדירות ? כמו תמיד - אנחנו בשר תותחים ורבים עם בירוקרטים.

06.04.2020, 12:51

זה לא מדוייק שאי אפשר להשתמש שימוש חוזר.
המטרה למנוע התזת רוק כלפי חוץ הרוק הוא הרוק של המשתמש , ההנחה שהמשתמש אינו רופא שבא במגע עם חולים , לכן על המסיכה לא יצטברו וירוסים, ולכן אין חשיבות גדולה להחלפת המסיכות.
המסיכות מתוצרת בית יעילות באותה מידה כמו מסיכת מנתחים רגילה, ואפשר לכבס אותן.
מצד שני אצל רופאים שמשתמשים במסכה סטרילית לניתוחים ו או במסיכות N95 להגנה מפני חולים מזוהמים מאד חשוב להחליף מסיכות , לאחר כל מגע עם חולה, כי המסיכות מזדהמות עם הזמן. 0 יש גם להחליף את המסיכה ללא מגע עם החלק החיצוני, להחליף כפפות, ולחטא ידיים לאחר מכן.

אשמח לקרוא מחקר מבוסס שמוכיח כי מסיכות גורמות יותר נזק מתועלת. בינתיים, טענות מסוג זה הנטענות בעלמא רק הורסות את אמון הציבור ברופאים, אשר כולם לובשים מסיכות ומיעצים לציבור לא לעשות כן.

אנונימי/ת
03.04.2020, 16:19

אין מקום להשוואה, רופא חשוף במהלך היום רק לאנשים חולים, ומורגל בשימוש במסיכה והיא גם חד-פעמית, כאן מדובר בהנחיה לכלל הציבור שחשוף לפרומיל של אנשים ספק חולים, המסכה רק עלולה לשמש כזרז להדבקה.

03.04.2020, 13:25

מניסיון כל הנישמיות הן סגורות וזה גם גורם לאנשים אי נוחות בזמן נשימה .היו צריכים נישמיות עם שסתום שתפקידו להוציא את האויר הכלוא בתוך המסיכת אף פה מכיוון שזה שסתום חד כיווני שמקל על יציאת האויר לא יכנס משם כלום ושום דבר .יש שמרגישים חנק בתוך המסיכת אף פה כי היא סגורה ואם מוציאים אויר זה נשאר בסוף בתוך המסיכה עם ריחות אוכל,או כל דבר אחר ויכול לגרום לבחילות יש מסיכה שנקראת p1 עם שסתום שדומה למסיכה n95 רק עם שסתום להוצאת אויר .

03.04.2020, 13:31

הכוונה ל --------https://www.rotemsafety.co.il/he/product/623

אנונימי/ת
03.04.2020, 19:07

כל מה שאתה אומר נכון אם האדם חובש את המסכה בריא. לעומת זאת אם הוא נשא של הוירוס לא עשינו כאן שום דבר (ואולי אף החרפנו את המצב).
לכן מסכות כמו שאמרת יותר מתאימות לצוות רפואי מאשר לציבור הכללי.

06.04.2020, 12:55

המסיכות עם השסתום לא מגינות על האדם השני כי הן מאפשרות לרוק להיפלט החוצה ולכן לא מומלץ להשמש בהן בכלל !
המסכות עם השסתום מיועדות לעבודה עם אבק בלבד ולא לשימוש פרמצבטי בכלל .
הן יותר מזיקות מאשר מועילות כי הן נותנות לאדם שממול הרגשה של הגנה בעוד שבפועל הן לא מגינות כלל.

אנונימי/ת
03.04.2020, 14:22

מה שפוגע באמון הציבור בהנחיות הוא שישנן הנחיות (גם כאלו שניתנות בשגרה שלא מיטיבות עם הציבור) לא עצם זה שיש ביקורת על ההנחיות - להפך זה מעלה אמון כי מראה שיש דיון פנימי ער.
אילו היו רוצים לאמון הציבור במערכת היו צריכים להשקיע במשך שנים בקיום מערכת מתפקדת שנותנת מענה לצרכיהם של מטופלים בדגש על אלו מאוכ' מודרות (וראו מה קורה עם האמון של החברה החרדית).

אם מחר יצא מחקר שיראה שהמסכות בישראל גורמות לסיכון, ללא שעלתה שום ביקורת זה יהיה חמור בהרבה.
ראו מה קורה עכשיו בציבור עם מחקרי האירוסול שמראים שמגיעים גם עד 8 מטר.
צריכים להיות אמיצים ולומר כל הזמן, יש שיקולים לכאן ולכאן, ההחלטות מתקבלות על סמך מה שידוע מחקרית כרגע (בתקווה שזה כך ולא על פי פרסומי פייסבוק) ואנחנו כל הזמן ממשיכים לבדוק.
ביקורת היא הכרחית!!! בעיקר עכשיו

אנונימי/ת
03.04.2020, 18:07

הכל נכון - אין דברים חד משמעיים ברפואה, ובוודאי לא בנגיף חדש כמו קורונה
גם הטיפולים לחולים הקשים, כמו כלורוקווין, לא נבדקו במחקר כפול סמיות נגד קורונה, ונותנים אותם.
העיקרון - ביקורת לא בתקשורת, אלא בדיונים פנימיים בין המומחים

אנונימי/ת
03.04.2020, 18:09

נכון, איגוד בריאות הציבור-לא לחפש כותרות בעיתונים
אתם פוגעים באמון בנו של החולים בהם אנו מטפלים ואשר מתייעצים איתנו

אנונימי/ת
03.04.2020, 18:10

בדיוק כך, אתם לא מרגישים את זה כי אתם לא מטפלים בחולים כלל !

04.04.2020, 00:30

מדוע חוזרות שוב ושוב התגובות בקשר למסכות ואין אפשרות להגיב בנושאים אחרים?
למשל בקשר לצמצום המיטות המיועדות למחלות "רגילות" כמו אוטם בשריר הלב, אירוע מוחי ועוד כמה "רגילות". מסתבר שאולי תרד התמותה מקורונה, אבל תעלה התמותה ממחלות אלרות

19.04.2020, 14:26

לא צריך להמציא את הגלגל צריך רק לבנות אותו ולהשתמש.
בכל המזרח הרחוק מספר חוליי הקורונה למליון
נפש :
טיוואן. 18
טיילאנד 40
מקאו. 60
יפן. 80
סין 57
דרום קוריאה 208.
ובמערב :
ישראל 1544
גרמניה 1715
ארהב. 2232
איטליה 2910
צרפת 5900
האבדל נובע מסיבה אחת :
הם עברו סארס ושפעת.חזירים ויודעים מה לעשות.
1 תגובה מהירה
2 בידוד
3 מסיכות מסיכות ומסיכות זמינות
ומוכנות מראש.
4. בדיקות כמובן .
5. והרבה שכל ללמוד מאחרים .
אצלנו בעליי המקצוע שכוללים רופאי הציבור במקום הראשון שהיו צריכים מלפניי שמונה שנים שהיה סארס להתכונן וללמוד מאחרים ולזהות את ההתארגנות הנרחבת במזרח הרחוק למגיפה ולמניעתה הפשוטה בעזרת מסיכות וכל השאר.
מקום שיני רופאים מנתחים בארץ שמבינים בדיוק כיצד מונעים זיהום מסוג זה ומשתמשים יום יום כולם במסיכות . והיו צריכים מיד להבין את ההקשר ולקום ולהכריז לציבור בנושא המסיכות.
במקום זה לצערי הרב אני רואה מודעה מטעה את הציבור בנושא המסיכות בעמוד הראשי של האירגון שהיה אמור ללמוד מהטיוואנים איך עושים רפואה ציבורית.
אם יש הערה לגביי אופן השימוש בה זה דבר אחד ,אבל לפקפק ביעילותה באיחור של שמונה שנים זה לא נראה לי תקין.
אני מצרף קישורים שיראו מאיפוא אני מסיק מסקנות ותהיות אלו.
כמוכן לקבלת פרופורציה אם ההינו לומדים בטווח של שמונה שנים מ 2012 עד היום מהטיוואנים לדוגמה ההינו נמצאים בפרופורציה לאוכלוסיה ששם עם 100 חולים ו2 מתים ומשק עובד רגיל
https://www.worldometers.info/coronavirus/ נתונים על מס חולים בעולם
https://youtu.be/gAk7aX5hksU
https://youtu.be/R-VHZ1-wqfY
https://youtu.be/uAaDC0lv13s
https://youtu.be/QwoNP9QWr4Y
הכל מסגרת של "הגיון פשוט"
לא מסתדר לי בראש שרופאי ציבור שזה תחום עיסוקם ופרנסתם לא יהיו סקרנים מספיק לברר באיזו שיחה פשוטה מה המסקנות שהסיקו הרופאים במזרח הרחוק מהמגיפה של הסארס שהתרחשה 8 שנים אחורה. וזה מוזר ומקומם.
והכל מתנקז לבעיה חשיבתית יסודית שחסרה בתרבותנו ואנחנו פוגשים אותה יום יום כולנו בחיי היום יום וזה
הגיון פשוט ובאנגלית
"common sense"
וזה באמת לא דבר פשוט כל כך להבינו והוא בסיס בתרבות שצריך ללמדו כבר בגיל הרך (נא לעיין בויקיפדיה שזה לא כל כך פשוט אבל הכרחי) בשביל לא להגיע למצב של פרופסורה והרבה כוח אבל בלי היסוד הבסיסי הזה.

אנונימי/ת
19.04.2020, 19:06

ההגיון הפשוט שלך נכון.
ותתפלא , אצל המתמחים בבריאות הציבור ההגיון הזה עובד מצוין. אבל בדרך למעלה משהו מתקלקל, ולכן הבכירים אבדו אותו