קורונה בישראל

ביחידות לטיפול נמרץ מזהירים: "ניאלץ לעמוד חסרי אונים מול החולים"

ד"ר ליאון פולס, אחראי היערכות החירום ב"קפלן" וחבר בצוות הצט"מ: "לא מדובר רק במחסור במכונות הנשמה - אין כרגע מספיק כוח אדם. חלק מאנשי הצוות יהיה כנראה בבידוד או באפיסת כוחות"

חולה קורונה בטיפול נמרץ. אילוסטרציה

הרופאים ביחידות לטיפול נמרץ בבתי החולים "מרגישים שהם במרוץ נגד הזמן" ובכירים בתחום מזהירים שאם אכן יתממשו התחזיות של אלפי חולי קורונה שיזדקקו לאשפוז ולהנשמה, עלולה רמת הטיפול בחולים הקשים לרדת בכ-50%. על כך מדווח הבוקר (ה') עידו אפרתי ב"הארץ".

לפי תרחישים שונים שהוצגו לממשלה על ידי בכירי מערכת הבריאות, עלולים אלפים ואף רבבות חולי קורונה להימצא ביחידות טיפול נמרץ בבתי החולים בישראל. החשש הוא ששיעורם של חולים מורכבים אלה יהיה גבוהים הרבה יותר מיכולת הביצוע של היחידות לטיפול נמרץ בימי שגרה או במצבי חירום נקודתיים.

ד"ר ליאון פולס, האחראי על היערכות החירום במרכז הרפואי קפלן ברחובות וחבר בצוות לטיפול במגיפות (צט"מ), צוטט בדיווח: "אם התחזיות יתממשו, רמת הטיפול במטופלים הקשים לא תהיה אלא 50% ממה שאנחנו יודעים לתת להם כיום, כשמדובר במטופלים בודדים בטיפול נמרץ. אין כרגע מספיק כוח אדם. חלק מאנשי הצוות יהיו כנראה בבידוד או באפיסת כוחות".

על פי הערכות, כמות גדולה מתוך כאלף מכונות הנשמה נוספות שהזמין משרד הבריאות בחו"ל תגיע לישראל כנראה לא לפני יוני. אמש גם דווח שעקב מחסור במכונות הנשמה עלה הרעיון לעשות שימוש במתקנים דומים שנמצאים בידי וטרינרים. פנייה אליהם נעשתה מ"איכילוב". ד"ר יחיאל (חיליק) מרום, מארגון הוטרינרים, מסר כי נתקבלה פנייה כזאת מיו"ר איגוד הרופאים המרדימים, פרופ' אידית מטות, המנהלת את מערך ההרדמה, רפואת כאב וטיפול נמרץ ב"איכילוב". פרופ' מטות הבהירה שהפנייה נועדה להיערכות לקראת היווצרות של מחסור במכשור זה.

ד"ר פולס אמר כי במצב הנוכחי ובהיעדר המלאי הנחוץ של מכונות הנשמה, "נדרש סגר קפדני של 14-28 יום כדי ששיעורי ההדבקה באוכלוסיה יהיו נמוכים ושיא הגעת החולים לבתי החולים יהיה נמוך יותר. ככל שמספר האנשים שיזדקקו למכונות הנשמה יהיה גבוה יותר - כך יהיו יותר חולים שנעמוד מולם חסרי אונים", הזהיר.

ד"ר ירון בר לביא, יו"ר האיגוד הישראלי לטיפול נמרץ ומנהל אגף טיפול נמרץ כללי ברמב"ם, צוטט: "משך הזמן הממוצע של שימוש במכונת הנשמה אצל חולי קורונה גבוה מהמקובל אצל חולים אחרים. אם בדרך כלל פרק הזמן הממוצע הוא 10-8 ימים, כאן מדובר על כשבועיים".

אזהרה אחרת שהשמיע ד"ר פולס היא כי בתרחישי קיצון מרחיקי לכת יידרשו אחיות או בני משפחה של מטופל לתפעל ברצף מפוח ידני כתחליף למכונת הנשמה - "על מקרים כאלה קיבלנו באחרונה דיווחים ממדינות אחרות".

נושאים קשורים:  טיפול נמרץ,  ד"ר ירון בר לביא,  ד"ר ליאון פולס,  מכונות הנשמה,  סגר,  כוח אדם רפואי,  קורונה,  חדשות,  נגיף הקורונה
תגובות