קדסיילה

טיפול עם טרסטוזומאב אמטנזין בשיירים של סרטן שד חודרני עם ביטוי חיובי של HER2

מחקר מצא כי במטופלות עם סרטן שד שנמצאו אצלן שיירים של הגידול טיפול משלים עם טרסטוזומאב אמטנזין מוריד את הסיכון להישנות ותמותה ב-50%, לעומת טיפול עם טרסטוזומאב בלבד

06.01.2020, 17:36
מיקרוגרף סרטן שד (צילום: אילוסטרציה)

למטופלות עם שיירים של סרטן שד חודרני לאחר שקיבלו טיפול כימותרפי קדם ניתוחי (neoadjuvant) וטיפול ממוקד ספציפי לקולטן HER2י(Epidermal Growth Factor Receptor-2) יש פרוגנוזה גרועה יותר, לעומת מטופלות ללא שיירים של הגידול הסרטני. טרסטוזומאב אמטנזין (T-DM1), הינה תרופה שמורכבת מנוגדן מצומד שנקרא טרסטוזומאב והחומר הרעיל לתאים (cytotoxic) אמטנזין (DM1), חומר זה הינו נגזרת של מייטנזין ומעכב מיקרוטובולים. טרסטוזומאב אמטנזין מספקת תועלת במטופלים עם סרטן שד גרורתי אשר טופל בעבר עם כימותרפיה וטיפול ממוקד ספציפי ל-HER2.

נערך מחקר שלב 3, תווית-פתוחה, בהשתתפות מטופלות עם סרטן שד בשלב מוקדם עם ביטוי חיובי של HER2. מטופלות שנמצאו אצלם שאריות של גידול חודרני בשד או בבית השחי במהלך ניתוח, לאחר שקיבלו טיפול קדם-ניתוחי שמכיל טקסנים (עם או בלי אנטרציקלין) וטרסטוזומאב. המטופלות חולקו רנדומלית לקבלת טיפול משלים עם טרסטוזומאב אמטנזין או טרסטוזומאב בלבד, במשך 14 מחזורים. נקודת הסיום הראשונית שנבדקה הייתה שרידות ללא מחלה חודרנית (שהוגדרה כחופש מהישנות גידול שד חודרני באותו הצד (ipsilateral), הישנות של סרטן שד חודרני מקומי (locoregional) באותו הצד, סרטן שד חודרני בצד הנגדי (contralateral), הישנות מרוחקת או תמותה מכל סיבה).

באנליזת הביניים נמצא כי מבין 1,486 המטופלות שחולקו רנדומלית (743 בקבוצת הטרסטוזומאב אמטנזין ו-743 בקבוצת הטרסטוזומאב בלבד), מחלה חודרנית או תמותה התרחשו ב-91 מטופלות מהקבוצה שטופלה עם טרסטוזומאב אמטנזין (12.2%) וב-165 מטופלות מהקבוצה שטופלה עם טרסטוזומאב בלבד (22.2%). האחוז המוערך של מטופלות שהיו ללא ממחלה חודרנית לאחר 3 שנים, היה 88.3% בקבוצת שטופלה עם טרסטוזומאב אמטנזין ו-77% בקבוצת בטופלה עם טרסטוזומאב בלבד. שרידות ללא מחלה חודרנית הייתה גבוהה באופן משמעותי בקבוצה שטופלה עם טרסטוזומאב אמטנזין לעומת הקבוצה שטופלה עם טרסטוזומאב בלבד (יחס סיכון עבור מחלה חודרנית או תמותה, 0.50; רווח בר-סמך 95%, 0.39-0.64; P<0.01). הישנות מרוחקת כאירוע המחלה החודרני הראשון, התרחשה ב-10.5% מהמטופלות בקבוצה שטופלה עם טרסטוזומאב אמטנזין וב-15.9% מהמטופלות שטופלו עם טרסטוזומאב בלבד. נתוני הבטיחות היו עקביים ותאמו לפרופיל הבטיחות הידוע של טרסטוזומאב אמטנזין, נצפו יותר תופעות לוואי בטיפול עם טרסטוזומאב אמטנזין לעומת טיפול עם טרסטוזומאב לבד.

מסקנת המחקר הייתה כי במטופלות עם סרטן שד בשלב מוקדם עם ביטוי חיובי של HER2 ועם שיירים של מחלה חודרנית לאחר טיפול קדם-ניתוחי, הסיכון להישנות של סרטן שד חודרני או תמותה נמוך יותר ב-50% כשניתן טיפול משלים עם טרסטוזומאב אמטנזין. זאת בהשוואה לטיפול עם טרסטוזומאב בלבד.

מקור: 

Von Minckwitz G. et al. (2019) The New England Journal of Medicine. 380, 617

נושאים קשורים:  קדסיילה,  טרסטוזומאב אמטנזין,  הישנות,  מחלה חודרנית,  מחקרים