חדשות

רופאי בריאות הציבור זועמים: "פיליפ מוריס" הציעה מלגות לסטודנטים

חברת הטבק הציעה לסטודנטים בפקולטה לרפואה בגליל מלגה שנתית בסך 14 אלף שקל וכרטיס טיסה למרכז המו"פ של החברה בשווייץ | איגוד רופאי בריאות הציבור: "ניסיון בזוי להשחית סטודנטים"

הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בגליל. צילום: דרור מילר

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י, פרופ' חגי לוין וראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, נדהמו לשמוע על הצעה שהגישה חברת הטבק פיליפ מוריס לסטודנטים לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת, להעניק מלגה שנתית בסך 14 אלף שקל וכרטיס טיסה למרכז המו"פ של החברה בשווייץ. על הצעת החברה דיווחה אתמול (ג') רוני לינדר ב"דה מרקר".

פרופ' לוין מסר בתגובה: "נחרדנו לגלות שחברת הטבק ממשיכה לנסות ולהשחית סטודנטים לרפואה בישראל, לאחר שידוע היטב שהעישון הורג. חברות הטבק פועלות שנים רבות בניסיון בזוי להשחית מדענים ורופאים ולגרום להם לפעול תמורת בצע כסף נגד שבועת הרופא כדי לשוות מראה כוזב של נורמליות לפעילותן הקטלנית.

"על פי האמנה הבינלאומית לפיקוח על הטבק ועל פי גורמי בריאות שונים בעולם, אין לאפשר קבלת מלגות מחברת טבק, בוודאי לא לסטודנטים לרפואה. חברות הטבק מנצלות את המצוקה הכלכלית של הסטודנטים. צריכים לגייס מקורות מימון למלגות לסטודנטים שיעסקו בפעילות למען בריאות הציבור".

פרופ' סדצקי שיגרה מכתב לדיקן הפקולטה לרפואה בצפת, פרופ' קרל סקורצקי, ובו הציעה סיוע "בהכשרה קצרה של הסטודנטים בתחום המדיניות הלאומית לצמצום העישון ונזקיו, בהצגת פעילות תעשיית הטבק והניקוטין בישראל ועדכון מדעי על מוצרי העישון החדשים וגישת 'הפחתת הסיכון' של התעשיה".

בדיווח נמסר שמשרד הבריאות רואה במהלך חברת הטבק "ניסיון בוטה להשפיע על סטודנטים שהם ליבת תשתית מערכת הבריאות העתידית של ישראל ובריאות הציבור".

"פיליפ מוריס", יצרנית סיגריות בעירה וסיגריה אלקטרונית, מגדירה הצעתה כך: תמורת המלגה השנתית, כאמור 14 אלף שקל, תהיה התחייבות של הסטודנט לרפואה ל"שנת חשיפה" לחברת הטבק ולתכניה. סטודנט שייענה להצעה יתחייב ל-120-130 שעות שנתיות של "השתתפות בכנסים רפואיים שבהם החברה מציגה עמדתה ל'טכנולוגיות להפחתת נזקי העישון, לקבלת מידע מגופי המו"פ שלה ובסוף השנה יידרש להגיש עבודה שתסכם את שנת החשיפה שלו לחברה".

בדיווח ב"דה מרקר" נמסר כי הנהלת הפקולטה לרפואה בצפת דחתה את ההצעה על הסף. אחר כך פנתה החברה לאגודת הסטודנטים. עמרי כהן, יו"ר אגודת הסטודנטים בבית הספר לרפואה בצפת, סיפר שההצעה נשמעה חשודה אך מפתה משום שמלגת פר"ח לסטודנטים עומדת על  5,200 שקל בלבד עבור מספר זהה של שעות. בסופו של דבר הוחלט לדחותה "עקב פגם מוסרי בקבלתה".

רוני לינדר ציינה בדיווחה שפניות דומות נעשו לאגודות סטודנטים נוספות לרפואה. התאחדות הסטודנטים הארצית לרפואה מסרה שדחתה את ההצעה מנימוקים אתיים.

נושאים קשורים:  "פיליפ מוריס",  מלגה,  פרופ' חגי לוין,  פרופ' סיגל סדצקי,  חדשות,  חברות הטבק,  בריאות הציבור
תגובות
05.12.2019, 12:28

לא שמעתי שרופאי בריאות הציבור זועמים על כך שבית ספר לרפואה בתל אביב, נבנה מכספי משפחת סאקלר שחלק גדול מפרנסתה הושג ממתמכרים לתרופות אופיאטיות.
לא שמעתי שרופאי בריאות הציבור זועמים על כך שבית ספר לרפואה באריאל, נבנה מכספי משפחת אדלסון, שעיקר כספה מגיע מבתי קזינו, שחלק גדול מקהלם הם מכורים להימורים.
מה השתנה היום הזה?

אנונימי/ת
05.12.2019, 15:19

חבל שיו"ר ארגון רופאי הבלה בלה התורן במקום לנסות לקבל מדליה על החלטה מוסרית שהתקבלה בלי קשר אליו לא מתעסק בלעזור לסטודנטים לרפואה למצוא מלגות ראויות.

אנונימי/ת
05.12.2019, 15:19

חבל שיו"ר ארגון רופאי הבלה בלה התורן במקום לנסות לקבל מדליה על החלטה מוסרית שהתקבלה בלי קשר אליו לא מתעסק בלעזור לסטודנטים לרפואה למצוא מלגות ראויות.

אנונימי/ת
05.12.2019, 18:29

רבותי, תפתחו עיניים הייטב. לא מדובר בחברת תרופות, מדובר בפיליפ מוריס, מין החברות הגדולות בעולם אשר גרמו לתחלואה ותמותה שאין לה קץ.
ההשוואה האמיתית יכולה להיות רק לדעאייש ולו בלבד.