חדשות

ארגון הבריאות העולמי מזהיר: "מדינות העולם לא מוכנות לפנדמיה גלובלית"

ה-WHO מתריע כי יותר ממיליארד בני אדם נתונים בסיכון להידבקות במגיפה | צפיפות האוכלוסיה, הגירה, מעבר חופשי בין מדינות ושינויי האקלים עלולים לגרום ל"קטסטרופה גלובלית"

מגיפת שפעת. אוקראינה 2009. צילום: שאטרסטוק

ה-WHO פרסם בשבוע שעבר אזהרה לפיה "הסיכוי לפנדמיה גלובלית גדל ומערכות הבריאות אינן מוכנות לכך". בדו"ח שפרסם הארגון נמסר כי פאנל מומחים בינלאומי הצביע על כך שפנדמיית השפעת של 1918 ("השפעת הספרדית") היא דוגמה "לקטסטרופה גלובלית". מתו בגללה 50 מיליון בני אדם ואילו מחלה מידבקת דומה היתה פורצת היום היו מתים ממנה 80 מיליון בני אדם וכלכלת העולם היתה מאבדת 5% משוויה.

מילת המפתח בדו"ח הזה היא "היעדר מוכנות": "במשך הרבה זמן אפשרנו לקיומו של מחזור שבו קודם פורצת תבהלה, פניקה ואחר כך התעלמות מסכנת פנדמיה בכל פעם שקיים איום חמור על בריאותם של המוני בני אדם, ואז מהר מאד שוכחים מהכל. הגיע הזמן לפעול אחרת", צוין בדו"ח.

בדו"ח עליו דיווחה רשת CNN נמסר כי בין 2011 ל-2018 עקב ה-WHO אחרי 1,484 התפרצויות של מחלות אפידמיות בעולם, בכלל זה התפרצויות האבולה וה-SARS, התסמונת הנשימתית האקוטית בחומרתה. ההתפרצויות הנרחבות הללו, כמו האבולה במערב אפריקה, גרמו במדינות שבהן התרחשו לאובדן של חמישה מיליארד דולר משווי הכלכלות וגם גרמו להוצאות ענק בנושאי רווחה: בני אדם איבדו מקומות עבודה, נעקרו מבתיהם ואלפים היו לפליטים ללא גישה לטיפול רפואי בסיסי וזאת בנוסף לתמותה נרחבת.

צפיפות האוכלוסיה במדינות רבות, לצד היכולת לנוע בין מדינות ובתוך 36 שעות להגיע לכל מקום על פני הגלובוס, מובילות לכך שמחלות מידבקות רבות מתפשטות במהירות וחוצות גבולות בין מדינות ואף בין יבשות. תרומה נוספת לכך מוצאים מחברי הדו"ח בשינויי האקלים שכבר עתה יש להם ביטוי ואפקט: ההתחממות הגלובלית פירושה יותר מחלות שמועברות באמצעות יתושים, כמו למשל זיקה וקדחת דנגי, וקיים חשש ששתיהן יגיעו גם לאירופה, לארה"ב ולקנדה. משמעות הדבר: יותר ממיליארד בני אדם נמצאים עתה בסיכון.

המדינות העניות, במיוחד אלו שבהן אין מערכת בריאות שמספקת שירותי רפואה בסיסיים או שנעדרות תשתיות בריאות, סובלות יותר מאחרות בכל התפרצות של מחלה. לא אחת מתלווה לכך גם עימות צבאי בין מדינות שכנות לצד חוסר אמון עמוק בשירותי רפואה. המצב הזה הודגם ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בהתפרצות האבולה האחרונה שנמשכה למעלה משנה. לצד התחלואה פרצו במדינה זו אירועי אלימות קשים בין קהילות שנפגעו מהמחלה. לא אחת פגעו קרובי משפחה של חולים ברופאים ובצוותי בריאות שבאו לסייע.

עוד מזהיר דו"ח מומחי ה-WHO כי התקדמות מדעית וטכנולוגית שמסייעת במאבק במחלות אלו ודומות עלולה גם ליצור במעבדות מיקרו-אורגניזמים שיהיו גורמי מחלות חדשות ובכך להגדיל עוד יותר את הסיכונים מפני פנדמיה גלובלית.

נושאים קשורים:  פנדמיה,  מגיפה,  זיקה,  קדחת דנגי,  שפעת,  מגיפת האבולה,  סארס,  חדשות,  ה-WHO,  שינויי אקלים,  התחממות גלובלית
תגובות