חדשות

תחזית בארה"ב: מגפת העל הבאה מזיהום נשימתי ויראלי, קשה משפעת

מחברי הדו"ח מדגישים את הצורך להעניק עדיפות גבוהה לפיתוח חיסונים למחלות נשימתיות ובכלל זה למהר ולפתח חיסון אוניברסלי לשפעת

להתכונן למגיפת-על. צילום: אילוסטרציה

מגפת-העל, הפנדמיה הבאה, שתהיה לה השפעה רבה על ארה"ב, עלולה להיות מחלה שאותה יפיץ נגיף RNA שיפגע במערכת הנשימה, ועל כל הגורמים, הקליניים ובתחום בריאות הציבור, להיערך לקראתה בכל הרמות. כך נאמר בדו"ח חדש שפורסם אתמול (ג') בארה"ב.

במקום להסתמך על העבר, על היסטוריה של הפתוגנים, על רשימה של גורמים פוטנציאליים לפנדמיה – מה שמוביל לקיבעון, יש צורך בהקדם בהיערכות אחרת, כתב המחבר הבכיר של הדו"ח, ד"ר אמש אדלייה (Amesh Adalja), חוקר ורופא במרכז לבטיחות הבריאות באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור. כותרת הדו"ח היא "מאפייני פתוגנים פנדמיים".

הדו"ח מציין כי הכנה והיערכות לקראת הבאות צריכה להיות "מעבר לכל חשיבה מסורתית" ויש צורך בגמישות כדי לקדם את המאבק גם לקראת כל פנדמיות עתידיות שתהיה להן השפעה על בריאותם של אנשים רבים.

ההערכה של מחברי הדו"ח היא כי מאחר שהפנדמיה העתידית תהיה מידבקת גם בתקופת הדגירה, כאשר אנשים יציגו תסמינים בעוצמה נמוכה, על הרופאים יהיה להתבונן בזהירות רבה בקבוצה זאת של זיהומים לא מאובחנים במערכת הנשימה מאחר שייתכן מאוד שכאן תתחיל להתפשט המגיפה.

"שפעת היא המחלה ה'מפורסמת' ביותר אבל יש קבוצה גדולה מאוד של נגיפים שהקלינאים, קרוב לוודאי, אפילו לא יודעים את שמם", מסר ד"ר אדלייה. "נגיפים אלה אינם מאובחנים או נמצאים בתת אבחון או שמושלכים לפח הזבל של אבחוני זיהומים ויראליים נשימתיים. לרוב הם זיהומים מתונים  ולכן אנשים רבים כלל לא עוברים בדיקות כדי לאבחן ולהגדיר אותם ואת מקורם. אבל כאשר מתעמקים בחקר קבוצה זאת של נגיפים, רבים מהם עונים על ההגדרה של מה שעלול לחולל פנדמיה".

באחרונה, ציין, ה-WHO החל לשנות את דרכי החשיבה שלו בכל הנוגע לפתוגנים פנדמיים וברשימה שמוגדרת כ"מחלות בעדיפות גבוהה" מסומנת כבר מחלה לא ידועה בשם "מחלת X". יש להביא בחשבון שיש קהילות שבכל אחת מהן תופיע "מחלת X" משל עצמה ואפילו לא לדעת על כך, מה שעושה את המעקב אחרי זיהומים נשימתיים לא מסווגים להרבה יותר חשוב.

ד"ר אדלייה ציין שארגוני בריאות הציבור מבצעים את המשימה הגדולה של מעקב הדוק אחרי השפעת, "אבל אף אחד כיום לא אוסף נתונים על טיפוסים דומים של נגיפים שעלולים לחולל מחלה הרבה יותר נרחבת".

ייתכן, אמר עוד, כי "נדרש יותר זמן לגורמים הרפואיים לבצע את הבדיקות לצורכי האבחון והסיווג, אבל זו משימה חשובה מאוד במסגרת ההכנות הנדרשות לקראת פנדמיה ובראש ובראשונה כדי להבין כיצד נראות או יכולות להתבטא בחולים מחלות הנגרמות בידי סוגים אלה של זיהומים".

מחברי הדו"ח קראו "לכל הזרועות בכל הרמות – החל מה-WHO ועד ל-CDC והרופאים עצמם וכן לחברות התרופות והמשווקים – להכיר בכך שנכון לעכשיו, לרוב הזיהומים הנשימתיים, המידבקים והמתפשטים במהירות הללו ועלולים לחולל פנדמיה, אין מענה תרופתי הולם, אין שום תרופה אנטי-ויראלית וכנגד אף אחד ממחוללי מחלות אלו אין חיסון".

הדו"ח מדגיש את הצורך להעניק עדיפות גבוהה לפיתוח חיסונים למחלות נשימתיות ובכלל זה למהר ולפתח חיסון אוניברסלי לשפעת, נושא שזכה באחרונה לתשומת לב רבה במיוחד בעקבות חומרתה של עונת השפעת האחרונה.

ד"ר אדלייה מצביע על כך שהחיסון הנוכחי לשפעת מספק "במקרה הטוב הגנה תת-אופטימלית ורק קיומו של חיסון אוניברסלי לשפעת ועידוד הציבור להתחסן באמצעותו עשויים לסייע, באופן משמעותי, לסלק את האיום של השפעת ואולי גם של השתוללות נגיף של זיהום נשימתי מידבק, מה שעשוי לתרום להכנות הנדרשות לקראת אותה פנדמיה".

נושאים קשורים:  נגיף RNA,  פתוגניים פנדמיים,  פנדמיה,  מגיפה,  מחלת X,  חיסון אוניברסלי,  שפעת,  חדשות
תגובות