חדשות

פסיקה: תנאי העבודה של רופאים ביוון אינם תואמים לחוקי האיחוד האירופי

עשרה ארגוני רופאים ביוון עתרו לבית המשפט הגבוה לצדק של האיחוד (ECJ) בטענה שרופאים במדינה עובדים משמרות ארוכות מ-24 שעות, ולא מקבלים די שעות מנוחה

"אם הניתוח שעברתי באמצעות הביטוח הפרטי היה מתבצע באמצעות השב"ן, הייתי נדרשת להשתתפות עצמית של כ-8,000 שקל וגם לעלות השתתפות עצמית ליעוץ טרם הניתוח" (צילום: אילוסטרציה)

בית המשפט העליון של האיחוד האירופי קבע לפני חג המולד, כי רשויות הבריאות ביוון מפרות את חוקי האיחוד, בכך שהן דורשות מרופאים לעבוד שעות ארוכות ללא מנוחה מתאימה.

הפסיקה התקבלה לאחר שעשרה ארגוני רופאים ביוון עתרו לבית המשפט הגבוה לצדק של האיחוד (ECJ), בגיבוי מועצת אירופה, בטענה שהחוק היווני עובר על חוקי האיחוד האירופי בנושא.

על פי העתירה, רופאים ביוון נדרשים לעתים קרובות לעבוד ברציפות 24 שעות ללא מנוחה מתאימה לאחר מכן, ולעתים רופאים מגיעים ל-32 שעות עבודה רצופה במשמרת בבית חולים. על פי חוקי האיחוד, עובד זכאי למנוחה בת 11 שעות יומיות על כל 24 שעות עבודה.

שבוע העבודה במדינות האיחוד על פי החוק עומד על ממוצע של 48 שעות, ולמעסיק נאסר לעבור את הרף הזה. בתום כל שבעה ימי עבודה, חלה חובת מנוחה בת 24 שעות רצופות, שאסור לקטוע אותה.

העתירה הוגשה בין השאר על רקע קיצוצים שנעשו בתקציבי הבריאות ביוון, במסגרת צעדי הצנע שנכפו עליה על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. בין השנים 2012-2008 בוצע ביוון קיצוץ של 25% בתקציב הבריאות, ומערכת הבריאות היוונית סובלת עתה ממחסור של 5,000-4,500 רופאים באופן מיידי.

לפי הדיווחים, הדבר משפיע על שירותים שונים, בכלל זה על טיפולים בחולי סרטן, שמגלים בבואם לבתי החולים כי מערכות טכנולוגיות שונות שיש להפעיל לצורך הטיפול בהם – משותקות. הקיצוץ גם משפיע על העומס המוטל על הרופאים שנשארו במערכת, שנאלצים להתמודד עם מקרים רבים יותר, ועם תקנים מעטים יותר.

בנוסף, קיים מחסור גדול במיוחד בכוח אדם במקצועות סיעוד (כ-15 אלף אחיות) וכן בתחומי הרוקחות ומקצועות בריאות נוספים.

הוצאות הממשלה היוונית על בריאות צומצמו ב-10% מהתל"ג ב-2009. השנה ההערכה כי שההוצאה על בריאות תהיה רק 4% מהתל"ג. כמו כן קוצצו ב-22% כל התמיכות בבתי החולים.

ד"ר תיאודורוס תיאודורידיס, גינקולוג בבית חולים בסלוניקי, אמר ל-BBC כי במגזר הציבורי הרופאים מעולם לא מקבלים 11 שעות מנוחה לאחר 24 שעות של עבודה. לדבריו, המנוחה מסתכמת ב-8-6 שעות. הוא הוסיף, כי יש בתי חולים מעטים שבהם רופאים העובדים בתורנות לילה מקבלים למחרת יום מנוחה, והבעיה חמורה במיוחד בבתי החולים בפריפריה, שעקב מחסור ברופאים נדרשים העובדים בהם לעבוד ברציפות שעות רבות.

נושאים קשורים:  חדשות,  האיחוד האירופי,  יוון,  שעות עבודה,  מחאת רופאים
תגובות